Strategia rozwoju

Strategia rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technicznego obejmuje lata 2021-2027. Okres ten jest zgodny z przygotowaną strategią rozwoju Uniwersytetu Opolskiego. Strategia rozwoju Wydziału z jednej strony opiera się na kompleksowej diagnozie strategicznej, związanej z polityką rozwoju uczelni, a z drugiej strony obejmuje najważniejsze (strategiczne) cele Wydziału Przyrodniczo-Technicznego oraz
sposoby ich realizacji.

STRUKTURA WYDZIAŁU PRZYRODNICZO-TECHNICZNEGO obejmuje 2 instytuty:

  • Instytut Biologii,
  • Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii.

Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w oparciu o kadrę, w skład której wchodzi 52 pracowników naukowo-dydaktycznych oraz 14 pracowników dydaktycznych, w tym: 8 – profesorów, 20 – profesorów uczelni, 20 – adiunktów, 4 – asystentów, 13 – starszych wykładowców oraz 1 wykładowca.

Na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym prowadzone są następujące kierunki studiów:

  • Architektura krajobrazu (studia inżynierskie, stacjonarne oraz niestacjonarne), (studia II stopnia, magisterskie, stacjonarne i niestacjonarne),
  • Biologia (studia licencjackie, stacjonarne oraz niestacjonarne),
  • Biologia w zakresie palaeobiology (studia II stopnia, magisterskie, stacjonarne),
  • Biologia z modułem nauczycielskim (studia II stopnia, magisterskie, stacjonarne i niestacjonarne),
  • Biotechnologia (studia inżynierskie, stacjonarne oraz niestacjonarne), (studia li stopnia, magisterskie, 3 semestralne, stacjonarne oraz niestacjonarne),
  • Biotechnologia medyczna (studia licencjackie, stacjonarne oraz niestacjonarne), (studia uzupełniające, magisterskie, 4 semestralne, stacjonarne oraz niestacjonarne),
  • Edukacja techniczno-informatyczna (studia inżynierskie, stacjonarne),
  • Gospodarka leśna (studia inżynierskie, stacjonarne oraz niestacjonarne),
  • Inżynieria środowiska (studia inżynierskie, stacjonarne), (studia li stopnia, magisterskie, 3 semestralne, stacjonarne),
  • Odnawialne źródła energii (studia inżynierskie, stacjonarne), (studia li stopnia, magisterskie, 3 semestralne, stacjonarne),
  • Ochrona środowiska (studia inżynierskie, stacjonarne oraz niestacjonarne), (studia li stopnia, magisterskie, 3 semestralne, stacjonarne),
  • Rolnictwo (studia inżynierskie, stacjonarne oraz niestacjonarne).

Misja

MISJĄ WYDZIAŁU PRZVRODNICZO-TECHNICZNEGO jest kształcenie studentów w oparciu o najlepsze krajowe, europejskie i światowe standardy, pozwalające na efektywny transfer wiedzy, umiejętności i kompetencji, dzięki którym absolwenci studiów mogą pełnić istotne role w swoim przyszłym życiu zawodowym. Działania te powinny zapewnić najwyższej jakości kształcenia na wszystkich poziomach studiów, w tym również w ramach różnych form kształcenia ustawicznego. Ze względu na interdyscyplinarność Wydziału, misją jest zarówno rozwój kierunku studiów Biologia, reprezentującego klasyczne obszary nauki, charakterystyczne dla uczelni o statusie uniwersyteckim, jak i prowadzenie interdyscyplinarnych studiów kształcących inżynierów, co odpowiada na potrzeby gospodarki Regionu. Również istotną płaszczyzną działalności Wydziału Przyrodniczo-Technicznego jest tworzenie i rozwijanie relacji z różnymi organizacjami oraz firmami na poziomie regionalnym, krajowym, europejskim i światowym, pozwalających na nawiązywanie kontaktów, wymianę doświadczeń oraz podejmowanie wspólnych inicjatyw mających na celu podnoszenie jakości kształcenia.

Wizja

W kompetencjach Dziekana Wydziału Przyrodniczo-Technicznego leży:

  • Polityka w zakresie dydaktyki i spraw studenckich,
  • Polityka w zakresie kształcenia zawodowego,
  • Polityka w zakresie spraw międzynarodowych, w skrócie określaną jako polityka Międzynarodowa.

1. Polityka w zakresie dydaktyki i spraw studenckich

,,UZYSKANE KOMPETENCJE TWOJĄ LOKATĄ NA PRZYSZŁOŚĆ … „
„THE ACQUIRED COMPETENCES YOUR INVESTMENT FOR THE FUTURE…”

Polityka w zakresie dydaktyki i spraw studenckich na WPT opiera się na identyfikacji potencjałów rozwoju poszczególnych kierunków studiów. W określaniu priorytetów związanych z polityką w zakresie dydaktyki i spraw studenckich należy przede wszystkim uwzględnić atrakcyjność poszczególnych kierunków studiów prowadzonych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym oraz ich dostosowanie do zmieniających się warunków otoczenia, w tym zwłaszcza do specyfiki rynku pracy Województwa Opolskiego. W przypadku kadry dydaktycznej należy podkreślić, iż różnorodność nie jest przeszkodą w rozwoju Wydziału, ale jego atutem.
Szczególną uwagę należy zwrócić na wielowymiarowe relacje występujące pomiędzy prowadzonymi kierunkami studiów, dyscyplinami w których prowadzone są badania naukowe oraz potencjałem kadrowym jakim dysponuje wydział. Istotny jest również rozwój kierunków reprezentujących klasyczne obszary nauki, charakterystyczne dla uczelni o statusie uniwersytetu. W przypadku WPT jest to kierunek Biologia oferujący w chwili obecnej pełen trzystopniowy system kształcenia. Przewiduje się również możliwość tworzenia kierunków studiów przypisanych do dyscyplin, których w chwili obecnej nie podlegają parametryzacji w ramach Instytutów działających na Wydziale. Osobnej uwagi wymaga opracowanie założeń kształtowania i rozwoju tzw. ścieżki rozwoju dydaktycznego, związanej z polityką kadrową WPT w zakresie osób zatrudnionych na stanowiskach dydaktycznych.

2. Polityka w zakresie kształcenia zawodowego

,,INŻYNIER – POSZUKIWANY FACHOWIEC NA RYNKU PRACY … „
„ENGENEER – A WANTED PROFESSIONALIST ON THE LABOR MARKET”

Polityka w zakresie kształcenia zawodowego opiera się na identyfikacji potencjałów rozwoju poszczególnych obszarów kształcenia zawodowego oraz związanych z nimi kierunków studiów, przede wszystkim o profilu praktycznym, ale także studiów podyplomowych. W określaniu priorytetów związanych z polityką w zakresie kształcenia zawodowego należy przede wszystkim uwzględnić atrakcyjność poszczególnych kierunków studiów o profilu praktycznym prowadzonych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym oraz ich dopasowanie do zmieniających się warunków otoczenia, w tym zwłaszcza do rynku pracy. Szczególny nacisk postawiony będzie na wiodące (kluczowe) kierunki studiów, szczególnie zasługujące na rozwój w ofercie kształcenia Wydziału Przyrodniczo-Technicznego, jak również na kierunki studiów o profilu praktycznym. Będzie to możliwe dzięki zacieśnieniu współpracy z przedsiębiorcami oraz jednostkami samorządowymi z Województwa Opolskiego. Konieczna jest również dbałość o rozwój różnych form kształcenia ustawicznego, w tym szczególnie studiów podyplomowych.

3. Polityka w zakresie spraw międzynarodowych

,,POSZERZAMY HORYZONTY, OTWIERAMY SIĘ NA ŚW/AT…”
„WE EXPAND HORIZONS, WE OPEN TO THE WORLD”

Polityka w zakresie spraw międzynarodowych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym wiąże się w szczególności z polityką międzynarodową dotyczącą dydaktyki i spraw studenckich, kształcenia zawodowego, a także szeregu form współpracy i kooperacji na różnych poziomach internacjonalizacji. W ramach polityki międzynarodowej szczególne znaczenie przypisuje się międzynarodowym projektom programom dydaktycznym, posiadającym kluczowe znaczenie w procesie internacjonalizacji. Należy również podkreślić potrzebę pozyskiwania studentów spoza Polski, między innymi poprzez zwiększenie oferty kursów oraz kierunków realizowanych w języku angielskim lub ułatwianie obcokrajowcom podejmowanie studiów w języku polskim (szkoły letnie, kursy językowe itp.). Konieczne jest także zintensyfikowanie udziału pracowników w stażach oraz wizytach studyjnych na uczelniach zagranicznych, które pozwolą poszerzyć kompetencje dydaktyczne oraz językowe. Należy wzmocnić działania promocyjne wśród studentów, tak by zachęcać do korzystania z licznych możliwości wyjazdów zagranicznych w ramach programów Erasmus i pokrewnych.

Diagnoza strategiczna

Diagnoza strategiczna przedstawia efekty analizy strategicznej poszczególnych obszarów i procesów realizowanych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym, zestawiając najważniejsze wytyczne powiązane z założeniami polityki rozwoju oraz poszczególnych polityk szczegółowych. Przy sporządzenie diagnozy strategicznej wykorzystano analizę mocnych i słabych stron Wydziału, szans i zagrożeń, czyli analizę SWOT, której wyniki zestawiono poniżej.

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

  • Kierunek studiów Biologia w zakresie palaeobiology, wyjątkowo atrakcyjny i prestiżowy, realizowany w pełni w języku angielskim;
  • Prowadzenie 8 kierunków studiów inżynierskich;
  • Perspektywa uruchomienia Międzynarodowe Centrum Badawczo-Rozwojowe Uniwersytetu Opolskiego na Rzecz Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego – Rewitalizacja Królewskiej Akademii Nauk w Prószkowie;
  • Interdyscyplinarność zespołu dydaktycznego oraz naukowo-dydaktycznego;
  • Przygotowanie kadry dydaktycznej do wykorzystywania nowoczesnych metod dydaktycznych, w tym kształcenia z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych.
  • Kierunek studiów Edukacja Techniczno-Informatyczna przypisany do dyscypliny spoza naszego Wydziału;
  • Słabe powiązanie niektórych kierunków studiów z faktycznie prowadzonymi badaniami naukowymi i reprezentowanymi dyscyplinami;
  • Słabe zaplecze dydaktyczne w przypadku niektórych kierunków studiów (biologia, rolnictwo, architektura krajobrazu);
  • Niska aktywność studentów w ramach mobilności międzynarodowej;
  • Niska aktywność studentów w ramach działalności kół naukowych;
  • Promocja Uniwersytetu i Wydziału, w tym w szczególności realizowanych kierunków kształcenia;
  • Bardzo mała liczba młodych pracowników naukowo-dydaktycznych oraz dydaktycznych.

SZANSE

ZAGROŻENIA

  • Dostosowanie kierunków studiów do kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej oraz dydaktycznej;
  • Poszerzenie współpracy z biznesem, oferującym możliwości praktyk oraz stażów dla studentów oraz pracowników dydaktycznych;
  • Poszerzenie oferty dla studentów zagranicznych oraz zwiększenie liczby studiów angielskojęzycznych;
  • Zwiększenie oddziaływania promocyjnego realizowanego przez  pracowników Wydziału;
  • Uruchomienie pierwszych na Wydzialestudiów o profilu praktycznym.
  • Zmniejszająca się liczba kandydatów na wielu kierunkach studiów realizowanych na Naszym Wydziale, w szczególności w zakresie studiów niestacjonarnych;
  • Ograniczone środki finansowe na dydaktykę, nie pozwalające na rozwój bazy dydaktycznej Wydziału;
  • Relatywnie małe w stosunku do potrzeb finansowanie realizacji procesu
    dydaktycznego;
  • Zmiany kadrowe wynikające z odejść emerytalnych;
  • Zmienność przepisów.

Dokonana analiza pozwoliła na określenie:

  • Strategicznych (wiodących) kierunków studiów, kluczowych dla oferty kształcenia na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym. Należą do nich kierunki studiów: Biologia, Inżynieria środowiska oraz Rolnictwo.
  • Strategicznych (wiodących) kierunków i obszarów doskonalenia w zakresie kształcenia zawodowego, w tym m.in. utworzenie kierunku studiów praktycznych Technologie informacyjne w inżynierii środowiska oraz studiów podyplomowych Agroekologia.
  • Strategicznych (wiodących) kierunków kształtowania polityki międzynarodowej, w tym m.in. współpracy międzynarodowej w zakresie dydaktyki i kształcenia, a także szeroko rozumianej wymiany i mobilności międzynarodowej.

Cele strategiczne

Określono, iż dla rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technicznego konieczne jest podjęcie działań ujętych w następujące CELE STRATEGICZNE:

  • Zapewnienie najwyższej jakości kształcenia na wszystkich poziomach studiów, w tym również w ramach różnych form kształcenia ustawicznego, m.in. poprzez modyfikację oferty dydaktycznej Wydziału oraz dostosowanie jej do potrzeb lokalnego rynku pracy.
  • Rozwój współpracy z podmiotami gospodarczymi oraz jednostkami samorządowymi Regionu.
  • Zwiększenie aktywności studentów.
  • Poszukiwanie programów oferujących staże dla studentów i absolwentów w firmach Województwa Opolskiego.
  • Intensyfikacji wymiany międzynarodowej studentów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych.
  • Rozwój oraz odmłodzenie kadry, zarówno w zakresie pracowników naukowo-dydaktycznych jak i dydaktycznych.
 
CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Rozwój i dbanie o właściwy poziom dydaktyki, poprzez:
    • dla co najmniej jednego z prowadzonych kierunków studiów inżynierskich, przygotowanie do wystąpienia o akredytację przez Komisję Akredytacyjną Uczelni Technicznych,
    • modyfikację oferty dydaktycznej, w tym uruchomienie studiów o profilu praktycznym, a także dopasowanie programów studiów do zmieniających się warunków otoczenia, w tym zwłaszcza do oczekiwań regionalnego rynku pracy,
    • aktualizację oferty studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia ustawicznego,
    • podnoszenia kompetencji pracowników zatrudnionych na etatach dydaktycznych, m.in. finansowanie udziału w konferencjach dydaktycznych, szkoleniach, kursach dokształcających, a także wspieranie przygotowania publikacji dydaktycznych,
    • modernizacja infrastruktury dydaktycznej Wydziału poprzez unowocześnianie laboratoriów dydaktycznych oraz pracowni komputerowych, a także tworzenie wydziałowych pracowni dydaktycznych.
  • Zwiększenie aktywności studentów poprzez:
    • intensyfikację działalności Samorządu studenckiego, m. in. szersze włączanie studentów i organizacji studenckich w opracowywanie i udoskonalanie programów studiów oraz w działania na rzecz doskonalenia jakości kształcenia,
    • rozwój i wsparcie działalności Studenckich Kół Naukowych,
    • zwiększenie udziału studentów w badaniach naukowych realizowanych przez pracowników naukowo-dydaktycznych poprzez powiązanie tematyki prac dyplomowych z prowadzonymi badaniami oraz umożliwienie udziału studentów w badaniach naukowych pracowników realizowanych w ramach grantów lub prac zleconych.
  • Rozwój współpracy z otoczeniem, poprzez:
    • zwiększenie zaangażowania przedstawicieli podmiotów gospodarczych oraz jednostek samorządowych w proces modyfikacji programów studiów, a także podczas prac nad utworzeniem kierunku studiów o profilu praktycznym,
    • wspieranie możliwości rozwoju edukacyjnego studentów poprzez organizację praktyk i staży, a także realizację prac dyplomowych u partnerów Wydziału,
    • wspieranie działań kojarzących uzdolnionych studentów z podmiotami gospodarczymi oraz jednostkami administracji samorządowej.
  • Poszukiwanie programów oferujących staże dla studentów oraz absolwentów poprzez:
    • Powiększenie i aktualizacja Bazy interesariuszy zewnętrznych, zainteresowanych współpracą przy otwieraniu kierunków studiów praktycznych oraz przyjmujących studentów na praktyki oraz staże.
  • Intensyfikacji wymiany międzynarodowej studentów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych – np. w ramach Erasmus+ ,poprzez:
    • poszerzenie kompetencji językowych kadry dydaktycznej oraz naukowo-dydaktycznej,
    • poszerzenie oferty kursów prowadzonych w języku angielskim.
  • Rozwój oraz odmłodzenie kadry, zarówno w zakresie pracowników naukowo-dydaktycznych jak i dydaktycznych, poprzez zatrudnianie młodych pracowników naukowych w miejsce osób przechodzących na emeryturę, a także pozyskiwanie pracowników posiadających kompetencje umożliwiające podnoszenie jakości kształcenia na prowadzonych kierunkach studiów.
 

Kluczowe działania

Osiągnięcie założonych celów będzie możliwe jedynie przy bardzo aktywnym wsparciu Instytutu Biologii oraz Instytutu Inżynierii Środowiska i Biotechnologii. Konieczne będzie zintensyfikowanie działań promocyjnych, z udziałem wszystkich pracowników Wydziału. Niezbędne również będzie systemowe wsparcie administracji Uniwersytetu Opolskiego.

Kontrola realizacji celów strategicznych, realizowanych poprzez cele szczegółowe przeprowadzana będzie w latach 2021-2027 poprzez:

  • coroczną analizę sylwetek kandydatów na poszczególne kierunki studiów, m.in. szkół średnich z jakich się wywodzą oraz motywacji jaka kierowała nimi przy wyborze studiów na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym;
  • coroczny monitoring aktywności pracowników Wydziału w działaniach promocyjnych, np. Festiwalu Nauki, czy też programie „Zaproś wykładowcę”;
  • procedury oceny jakości kształcenie, zarówno w odniesieniu do realizacji przez studentów efektów uczenia się jak i podnoszenie kompetencji przez pracowników;
  • coroczny monitoring aktywności kół naukowych (w postaci sprawozdań opiekunów kół), a także liczby wspólnych publikacji studentów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych;
  • wzrost międzynarodowej mobilności studentów oraz pracowników monitorowany będzie poprzez coroczne sprawozdania koordynatorów programów takich jak np. Erasmus+;
  • badania ankietowe absolwentów we współpracy z Akademickim Centrum Karier, pod kątem oceny przydatności wiedzy oraz kompetencji zdobytych podczas studiów.
Skip to content