Proces dyplomowania

Praca dyplomowa (licencjacka lub magisterska) jest pisemną rozprawą:

  • wykonaną samodzielnie przez studenta, pod kierunkiem promotora, na temat związany z treściami kształcenia na kierunku studiów;
  • po pozytywnej decyzji dziekana może być napisana w języku obcym. Obrona takiej pracy odbywa się w języku polskim lub obcym.
  • procedura dyplomowania jest realizowana w oparciu o Archiwum Prac Dyplomowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także zgodnie z aktualnymi zarządzeniami i komunikatami Dziekana.

 

Praca inżynierska jest pisemną rozprawą:

  • wykonaną samodzielnie przez studenta, pod kierunkiem promotora, na temat związany z treściami kształcenia na kierunku studiów;
  • po pozytywnej decyzji dziekana może być napisana w języku obcym. Obrona takiej pracy odbywa się w języku polskim lub obcym;

Procedura dyplomowania jest realizowana w oparciu o Archiwum Prac Dyplomowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także zgodnie z aktualnymi zarządzeniami i komunikatami Dziekana

Informacje ogólne

Praca licencjacka powinna mieć charakter przeglądowy. Zaleca się, aby tematy prac miały związek z najnowszymi osiągnięciami z danego obszaru wiedzy, praktyką gospodarczą i życiem społecznym. Tematy powinny być jasno sformułowane i wskazywać konkretny, ściśle określony zakres.

Praca powinna:

  • świadczyć o opanowaniu podstaw warsztatu pisania pracy naukowej
  • wskazywać na umiejętność doboru i wykorzystania podstawowej literatury przedmiotu,
  • wskazywać na umiejętność analizy i powiązania podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych;
  • zawierać w bibliografii pracy liczbę pozycji bibliograficznych świadczących o przynajmniej dostatecznym poznaniu badanego tematu.

Praca licencjacka powinna składać się z wprowadzenia do analizowanego zagadnienia i twórczego przedstawienia określonego stanu wiedzy w oparciu o badania analityczne i syntetyczne nad istniejącą wiedzą naukową i praktyczną.

Praca dyplomowa inżynierska powinna wykazać posiadanie przez dyplomanta
umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych w oparciu o znajomość podstaw teoretycznych lub empirycznych oraz umiejętność wykorzystywania znanych metod, analiz i komputerowych programów dotyczących rozpatrywanego problemu. Praca inżynierska może mieć charakter projektowy, eksperymentalny, analityczny lub stanowić ekspertyzę:

  • praca o charakterze projektowym powinna stanowić rozwiązanie konkretnego
    problemu/zadania dla określonego lub hipotetycznego podmiotu gospodarczego,
  • praca eksperymentalna powinna dotyczyć rozwiązania problemu o charakterze
    technicznym albo technologicznym i obejmować koncepcję pracy, zakres
    eksperymentu, dobór metod badawczych, przedstawienie uzyskanych wyników oraz wnioski,
  • ekspertyza powinna stanowić np. krytyczną analizę istniejących rozwiązań
    technicznych i technologicznych (urządzeń, systemów, procesów itp.), weryfikację funkcjonującego systemu zarządzania jakością lub analizę ekonomiczną procesu/przedsiębiorstwa itp.

 Praca inżynierska powinna:

  • świadczyć o opanowaniu podstaw warsztatu pisania pracy naukowej;
  • wskazywać na umiejętność doboru i wykorzystania podstawowej literatury przedmiotu;
  • wskazywać na umiejętność rozwiązanie konkretnego problemu/zadania o charakterze technicznym albo technologicznym;
  • zawierać w bibliografii pracy liczbę pozycji bibliograficznych świadczących o przynajmniej dostatecznym poznaniu badanego tematu.


Praca magisterska
powinna mieć charakter pracy naukowej oraz powinna być oparta na samodzielnie zebranych i opracowanych wynikach. Jest realizowana przez dyplomanta z zastosowaniem podstawowych zasad i metod poznania nauki oraz umiejętności ich stosowania w danej dyscyplinie. Praca magisterska powinna być pracą eksperymentalno-badawczą i powinna prezentować wyniki samodzielnie wykonanego zadania badawczego, nad którym bezpośrednią opiekę sprawuje promotor. Autor pracy ma obowiązek dokonać analizy i interpretacji otrzymanych wyników w kontekście aktualnej literatury. W pracy magisterskiej powinien być jasno sformułowany cel. Analizowany problem powinien być przedstawiony w oparciu o aktualną literaturę naukową. Autor powinien wykazać się umiejętnością wykorzystania technik naukowych (w tym metod analitycznych) do pracy z wykorzystaniem zebranego materiału oraz interpretacji uzyskanych wyników.

Praca magisterska powinna: 

  • świadczyć o zaawansowanym opanowaniu warsztatu pisania pracy naukowej,
  • wskazywać na znajomość literatury przedmiotu, umiejętność jej doboru i wykorzystania oraz podjęcia krytycznej analizy i oceny dorobku teoretycznego w danej dyscyplinie,
  • wskazywać na umiejętność doboru i wykorzystania podstawowej literatury przedmiotu,
  • wskazywać na umiejętność analizy i powiązania podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych;
  • świadczyć o umiejętności stosowania metod badawczych i naukowego ujmowania badanych zjawisk

Praca magisterska powinna składać się z dwóch części: teoretyczno – metodologicznej oraz doświadczalnej lub analitycznej. Pierwsza część powinna zawierać analizę problemu w świetle literatury przedmiotu (odpowiednia literatura przedmiotu, polsko- i obcojęzyczna) i charakterystykę wykorzystanych metod badawczych, natomiast druga – przedstawiać rozwiązanie problemu badawczego, odniesionego do konkretnego obiektu badania; wnioski końcowe powinny być merytorycznie istotne.

Wymogi formalne pracy

Struktura pracy magisterskiej i licencjackiej:

  1. Praca  powinna obejmować następujące części:
  2. a)  Strona tytułowa – powinna odpowiadać wzorowi zamieszczonemu na stronie internetowej Wydziału Przyrodniczo-Technicznego,
  3. b) Spis treści,
  4. c)  Wstęp – wprowadzenie do problematyki pracy,
  5. d) Cel pracy,
  6. e) Główna część pracy – składająca się z przeglądu piśmiennictwa, metod badawczych, wyników badań i ich dyskusji. Przegląd piśmiennictwa może składać się z podrozdziałów, w których autor przedstawi zagadnienia będące treścią pracy, powołując się na odpowiednie publikacje w danej dziedzinie. Powoływanie się na wyniki różnych autorów powinno być zakończone podaniem nazwiska lub nazwisk cytowanych autorów (najwyżej dwóch, przy większej liczbie autorów podaje się pierwsze nazwisko z dopiskiem i in.) oraz roku publikowania prac zawierających te wyniki. W przypadku dosłownego cytowania fragmentów publikacji należy cytat umieścić w cudzysłowie.
  7. f) Podsumowanie lub wnioski powinny wynikać z treści pracy.
  8. g) Spis piśmiennictwa[1] – należy podać wyłącznie pozycje, które były cytowane w tekście pracy. Spis piśmiennictwa podawany jest w porządku alfabetycznym według nazwisk autorów. W przypadku kilku prac tego samego autora kolejność wyznacza data wydania. Każda pozycja spisu piśmiennictwa powinna zawierać (w przypadku publikacji obcojęzycznych stosuje się odpowiednie oznaczenia językowe, np. „red.” w książce w języku angielskim zastępuje się „ed”, [w:] zastępuje się [in:], itp.):
  • w przypadku czasopism: nazwiska i inicjały imion autorów, rok wydania, tytuł pracy w języku oryginalnym, nazwę czasopisma lub jego oficjalny skrót, tom, nr czasopisma i nr strony – przykład: Kowalski T., Skowronek R. The effect of flooding pretreatment on cold hardiness and survival of winter cereals in ice encasement. Journal of Plant Science, 28: 407-413.
  • w przypadku książek: nazwiska i inicjały imion autorów, rok wydania, tytuł książki, wydawcę, miejsce wydania – przykład: Czarnowski M.S. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN. Warszawa.
  • w przypadku rozdziału w książce: nazwiska i inicjały imion autorów, rok wydania, tytuł rozdziału, [w:] nazwiska, inicjały imion redaktorów, tytuł książki, wydawcę, miejsce wydania, numery stron rozdziału – przykład: Piróg J. Czynniki klimatyczne pod osłonami [w:] Pudelski T. (red.) Uprawa warzyw pod osłonami. PWRiL. Warszawa. 27-40.
  • w przypadku pracy zbiorowej, w której nie ma rozdziałów przypisanych poszczególnym autorom, ale jest osoba odpowiedzialna za redakcję książki: nazwisko, inicjały imion autora (red.), rok wydania, tytuł książki, wydawcę, miejsce wydania – przykład: Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.) 2007. Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania. Tom 1. PWN. Warszawa.
  • w przypadku dokumentacji, ekspertyz i podobnych: nazwiska i inicjały imion autorów, rok wykonania, tytuł dokumentacji, wykonawcę (firmę), zlecającego, miejsce złożenia – przykład: Adamski J. Inwentaryzacja dendrologiczna parku w Namysłowie. Studio Projekt. Urząd Miasta i Gminy Namysłów.
  • w przypadku literatury internetowej: nazwiska i inicjały imion autorów, tytuł pracy w języku oryginalnym, adres strony internetowej, dokładna data korzystania z Internetu – przykład: Rykowski P. Dodatki do żywności – lista „E”. doz.pl/czytelnia. 22.01.2009. W przypadku kiedy brak nazwiska autora np. ryciny czy fotografii, podajemy adres strony internetowej np. https://www.google.pl/#q=lasy+panstwowe
  • w przypadku aktu prawnego: Rozporządzenie ….. z dnia ….. (należy podać pełny tytuł aktu prawnego wraz ze źródłem – Dziennik Ustaw, Monitor Polski, nr, poz.)
  1. h) Streszczenie w języku polskim i angielskim
  2. i) Spis tabel, rycin i fotografii.

Dopuszcza się odstępstwa od ogólnej budowy pracy wynikające z jej specyfiki. Na przykład w pracach doświadczalnych należy zamieścić rozdziały:

  • Materiał i metody (opis materiału będącego przedmiotem eksperymentu oraz zwarty, lecz dokładny opis zastosowanych metod badawczych. Jeżeli są to metody powszechnie znane i stosowane wystarczy je nazwać i powołać się na źródło z literatury).
  • Wyniki (prezentacja wyników własnych, opis wyników).
  • Dyskusja wyników (dyskusja podjętego problemu badawczego w oparciu o wyniki własnych badań i dane literaturowe).
  • Wnioski (powinny zawierać przejrzyste i uogólnione konkluzje wynikające bezpośrednio z uzyskanych wyników badawczych).

Dopuszcza się łączenie rozdziałów np. Wyniki i dyskusja.

 

Uwagi redakcyjne:
– Zasadniczy tekst pracy: czcionka wielkości 12 punktów, Times New Roman CE.
– Odstępy między wierszami: 1,5, bez dzielenia wyrazów.
– Akapity wyjustowane.
– Marginesy: dolny, górny, lewy i prawy 2,5 cm.
– Łacińskie nazwy organizmów do szczebla rodzajowego (gatunek, rodzaj) piszemy kursywą (italic). Nazwy taksonów wyższych szczebli piszemy bez wyróżnienia.
– Tabele: Wielkość tabel powinna być w miarę możliwości ograniczona do jednej strony A4. Dopuszcza się zmniejszenie czcionki do 10-11 pkt. i odstępu między wierszami do 1,0.  Numeracja tabel (cyframi arabskimi) i tytuł powinny być umieszczone nad tabelą. Pozycje wymagające objaśnień w tekście tabeli należy zaznaczyć kolejną małą literą alfabetu lub gwiazdką w indeksie górnym. Przypisy i objaśnienia do tabel trzeba zamieszczać bezpośrednio pod tabelami. Jeżeli tabela zawiera dane pochodzące z cudzej pracy, należy podać pod nią ich źródło.

– Ryciny, wykresy, fotografie: Numeracja (cyframi arabskimi) i tytuł powinny być umieszczone pod ryciną, wykresem lub fotografią. Jako kontynuację podpisu należy podać źródło.

– Stosuje się ujednoliconą numerację ciągłą w całej pracy, odrębnie dla tabel, rycin, wykresów, fotografii.

[1]Promotor ma prawo zalecić inny sposób cytowania literatury

Weryfikacja i ocena pracy

  1. Oceny pracy dokonują, w formie elektronicznej recenzji, promotor pracy oraz jeden recenzent.
  2. Recenzję sporządza się w formularzu recenzji na platformie APD.
  3. Komisja Programowa kierunku studiów, wskazuje recenzentów pracy.
  4. Jeżeli ocena wystawiona przez recenzenta jest negatywna, dziekan wyznacza drugiego recenzenta. W przypadku drugiej negatywnej recenzji student powinien przedstawić poprawioną wersję pracy w terminie ustalonym przez dziekana.

Weryfikacja pracy systemem antyplagiatowym

Wszystkie prace dyplomowe (licencjackie i magisterskie) podlegają obowiązkowej weryfikacji systemem antyplagiatowym. Procedurę weryfikacji określają przepisy uczelni.

Składanie pracy

  • Praca dyplomowa musi zawierać streszczenie w języku oryginału i angielskim (a także w języku polskim, jeżeli języku oryginału jest inny niż język polski) oraz słowa kluczowe w języku oryginału i angielskim (a także w języku polskim, jeżeli język oryginału jest inny niż język polski).
  • przygotowaną pracę dyplomową/wykonany projekt inżynierski zgodnie z wymogami przedstawionymi na stronie internetowej jednostki student przedkłada w wersji elektronicznej lub papierowej do zaakceptowania promotorowi.
  • Promotor informuje studenta, że może plik z pracą przesłać do Archiwum Prac Dyplomowych (APD) przy systemie USOS, zgodnie z instrukcją znajdującą się na stronie apd.uni.opole.pl. Promotor akceptuje przedłożoną pracę dyplomową studenta poprzez dokonanie wpisu zaliczenia przedmiotu „seminarium dyplomowe” i/lub „przygotowanie pracy dyplomowej” protokole zamieszczonym w systemie USOSweb.
  • wszystkie dodatkowe prace praktyczne: projekt/program/zdjęcia/prezentacje utworzone w formie pliku są archiwizowane w APD jako załączniki do pracy. Pliki oznaczone odpowiednio jako praca praktyczna lub artystyczna są pomijane w badaniu antyplagiatowym. Pliki powyżej 1,5 GB są archiwizowane na płycie cd lub innym nośniku i przechowywane w teczce studenta
  • Student uzupełnia w APD podstawowe informacje o pracy (streszczenie oraz słowa kluczowe w języku oryginału i angielskim, a także w języku polskim, jeżeli język oryginału jest inny niż język polski), wgrywa plik z pracą pisemną w formacie PDF do systemu oraz składa w systemie oświadczenie o samodzielnym przygotowaniu pracy, co najmniej 14 dni przed planowanym terminem obrony.
  • Promotor składa w systemie APD oświadczenie, że praca spełnia warunki do przedstawienia jej w postępowaniu o nadanie tytułu zawodowego. Promotor zatwierdza pracę w systemie APD, przekazuje pracę do recenzji oraz informuje dziekanat, że praca została zatwierdzona.

Przebieg egzaminu dyplomowego

  • student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową i zdać egzamin dyplomowy, jeżeli są przewidziane w programie studiów, nie później niż do końca września ostatniego roku studiów.
  • student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową i zdać egzamin dyplomowy, jeżeli są przewidziane w programie studiów – w przypadku kierunku studiów trwających 3,5 roku – nie później niż do końca zimowej sesji poprawkowej.
  • termin egzaminu dyplomowego ustala koordynator kierunku, w porozumieniu z studentem i promotorem pracy dyplomowej – nie później niż siedem [7] dni przed planowanym terminem obrony oraz zatwierdza dziekan.
  • w obronie pracy dyplomowej uczestniczą: dziekan, promotor, recenzent i koordynator kierunku jako członek

Składy Komisji programowych

Skip to content