Strategia rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technicznego obejmuje lata 2021-2027. Okres ten jest zgodny z przygotowaną strategią rozwoju Uniwersytetu Opolskiego. Strategia rozwoju Wydziału z jednej strony opiera się na kompleksowej diagnozie strategicznej, związanej z polityką rozwoju uczelni, a z drugiej strony obejmuje najważniejsze (strategiczne) cele Wydziału Przyrodniczo-Technicznego oraz
sposoby ich realizacji.
STRUKTURA WYDZIAŁU PRZYRODNICZO-TECHNICZNEGO obejmuje 2 instytuty:
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w oparciu o kadrę, w skład której wchodzi 52 pracowników naukowo-dydaktycznych oraz 14 pracowników dydaktycznych, w tym: 8 – profesorów, 20 – profesorów uczelni, 20 – adiunktów, 4 – asystentów, 13 – starszych wykładowców oraz 1 wykładowca.
Na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym prowadzone są następujące kierunki studiów:
Misja
MISJĄ WYDZIAŁU PRZVRODNICZO-TECHNICZNEGO jest kształcenie studentów w oparciu o najlepsze krajowe, europejskie i światowe standardy, pozwalające na efektywny transfer wiedzy, umiejętności i kompetencji, dzięki którym absolwenci studiów mogą pełnić istotne role w swoim przyszłym życiu zawodowym. Działania te powinny zapewnić najwyższej jakości kształcenia na wszystkich poziomach studiów, w tym również w ramach różnych form kształcenia ustawicznego. Ze względu na interdyscyplinarność Wydziału, misją jest zarówno rozwój kierunku studiów Biologia, reprezentującego klasyczne obszary nauki, charakterystyczne dla uczelni o statusie uniwersyteckim, jak i prowadzenie interdyscyplinarnych studiów kształcących inżynierów, co odpowiada na potrzeby gospodarki Regionu. Również istotną płaszczyzną działalności Wydziału Przyrodniczo-Technicznego jest tworzenie i rozwijanie relacji z różnymi organizacjami oraz firmami na poziomie regionalnym, krajowym, europejskim i światowym, pozwalających na nawiązywanie kontaktów, wymianę doświadczeń oraz podejmowanie wspólnych inicjatyw mających na celu podnoszenie jakości kształcenia.
Wizja
W kompetencjach Dziekana Wydziału Przyrodniczo-Technicznego leży:
,,UZYSKANE KOMPETENCJE TWOJĄ LOKATĄ NA PRZYSZŁOŚĆ … „
„THE ACQUIRED COMPETENCES YOUR INVESTMENT FOR THE FUTURE…”
Polityka w zakresie dydaktyki i spraw studenckich na WPT opiera się na identyfikacji potencjałów rozwoju poszczególnych kierunków studiów. W określaniu priorytetów związanych z polityką w zakresie dydaktyki i spraw studenckich należy przede wszystkim uwzględnić atrakcyjność poszczególnych kierunków studiów prowadzonych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym oraz ich dostosowanie do zmieniających się warunków otoczenia, w tym zwłaszcza do specyfiki rynku pracy Województwa Opolskiego. W przypadku kadry dydaktycznej należy podkreślić, iż różnorodność nie jest przeszkodą w rozwoju Wydziału, ale jego atutem.
Szczególną uwagę należy zwrócić na wielowymiarowe relacje występujące pomiędzy prowadzonymi kierunkami studiów, dyscyplinami w których prowadzone są badania naukowe oraz potencjałem kadrowym jakim dysponuje wydział. Istotny jest również rozwój kierunków reprezentujących klasyczne obszary nauki, charakterystyczne dla uczelni o statusie uniwersytetu. W przypadku WPT jest to kierunek Biologia oferujący w chwili obecnej pełen trzystopniowy system kształcenia. Przewiduje się również możliwość tworzenia kierunków studiów przypisanych do dyscyplin, których w chwili obecnej nie podlegają parametryzacji w ramach Instytutów działających na Wydziale. Osobnej uwagi wymaga opracowanie założeń kształtowania i rozwoju tzw. ścieżki rozwoju dydaktycznego, związanej z polityką kadrową WPT w zakresie osób zatrudnionych na stanowiskach dydaktycznych.
,,INŻYNIER – POSZUKIWANY FACHOWIEC NA RYNKU PRACY … „
„ENGENEER – A WANTED PROFESSIONALIST ON THE LABOR MARKET”
Polityka w zakresie kształcenia zawodowego opiera się na identyfikacji potencjałów rozwoju poszczególnych obszarów kształcenia zawodowego oraz związanych z nimi kierunków studiów, przede wszystkim o profilu praktycznym, ale także studiów podyplomowych. W określaniu priorytetów związanych z polityką w zakresie kształcenia zawodowego należy przede wszystkim uwzględnić atrakcyjność poszczególnych kierunków studiów o profilu praktycznym prowadzonych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym oraz ich dopasowanie do zmieniających się warunków otoczenia, w tym zwłaszcza do rynku pracy. Szczególny nacisk postawiony będzie na wiodące (kluczowe) kierunki studiów, szczególnie zasługujące na rozwój w ofercie kształcenia Wydziału Przyrodniczo-Technicznego, jak również na kierunki studiów o profilu praktycznym. Będzie to możliwe dzięki zacieśnieniu współpracy z przedsiębiorcami oraz jednostkami samorządowymi z Województwa Opolskiego. Konieczna jest również dbałość o rozwój różnych form kształcenia ustawicznego, w tym szczególnie studiów podyplomowych.
,,POSZERZAMY HORYZONTY, OTWIERAMY SIĘ NA ŚW/AT…”
„WE EXPAND HORIZONS, WE OPEN TO THE WORLD”
Polityka w zakresie spraw międzynarodowych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym wiąże się w szczególności z polityką międzynarodową dotyczącą dydaktyki i spraw studenckich, kształcenia zawodowego, a także szeregu form współpracy i kooperacji na różnych poziomach internacjonalizacji. W ramach polityki międzynarodowej szczególne znaczenie przypisuje się międzynarodowym projektom programom dydaktycznym, posiadającym kluczowe znaczenie w procesie internacjonalizacji. Należy również podkreślić potrzebę pozyskiwania studentów spoza Polski, między innymi poprzez zwiększenie oferty kursów oraz kierunków realizowanych w języku angielskim lub ułatwianie obcokrajowcom podejmowanie studiów w języku polskim (szkoły letnie, kursy językowe itp.). Konieczne jest także zintensyfikowanie udziału pracowników w stażach oraz wizytach studyjnych na uczelniach zagranicznych, które pozwolą poszerzyć kompetencje dydaktyczne oraz językowe. Należy wzmocnić działania promocyjne wśród studentów, tak by zachęcać do korzystania z licznych możliwości wyjazdów zagranicznych w ramach programów Erasmus i pokrewnych.
Diagnoza strategiczna
Diagnoza strategiczna przedstawia efekty analizy strategicznej poszczególnych obszarów i procesów realizowanych na Wydziale Przyrodniczo-Technicznym, zestawiając najważniejsze wytyczne powiązane z założeniami polityki rozwoju oraz poszczególnych polityk szczegółowych. Przy sporządzenie diagnozy strategicznej wykorzystano analizę mocnych i słabych stron Wydziału, szans i zagrożeń, czyli analizę SWOT, której wyniki zestawiono poniżej.
SZANSE
ZAGROŻENIA
Dokonana analiza pozwoliła na określenie:
Cele strategiczne
Określono, iż dla rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technicznego konieczne jest podjęcie działań ujętych w następujące CELE STRATEGICZNE:
Kluczowe działania
Osiągnięcie założonych celów będzie możliwe jedynie przy bardzo aktywnym wsparciu Instytutu Biologii oraz Instytutu Inżynierii Środowiska i Biotechnologii. Konieczne będzie zintensyfikowanie działań promocyjnych, z udziałem wszystkich pracowników Wydziału. Niezbędne również będzie systemowe wsparcie administracji Uniwersytetu Opolskiego.
Kontrola realizacji celów strategicznych, realizowanych poprzez cele szczegółowe przeprowadzana będzie w latach 2021-2027 poprzez:
Wydział Przyrodniczo-Techniczny
ul. Kard. B. Kominka 6,
45-032 Opole
tel. +48 77 401 60 81
tel. +48 77 401 60 82
e-mail: wpt@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382